نشست فيلم سينمايي «كارگر ساده نيازمنديم» به كارگرداني منوچهرهادي در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.
سینمانیوز به گزارش ستاد خبري جشنواره فيلم فجر، در اين نشست منوچهر هادي كارگردان و تهيه كننده، پدرام كريمي نويسنده، روزبه رايگا مدير فيلمبرداري، ابراهيم عامريان مجري طرح ، يكتا ناصر، بهرام افشاري، مهران احمدي و سيروس همتي بازيگران فیلم در اين نشست حضور داشتند. در ابتداي اين نشست منوچهر هادي با اشاره به روند ساخت این فیلم توضیح داد: پدرام کریمی طرح اوليه فيلمنامه را سه يا چهار سال پيش به من داد و من پذیرفتم اما كسي حاضر به سرمايهگذاری برای آن نشد تا اینکه «من سالوادور نیستم» را ساختم و به خوبی فروخت و بعدش خواستم فیلم اجتماعي بسازم که از كارهاي قبليام دغدغهاش را داشتم.
وی ادامه داد: همه بچهها در این فیلم با يك سوم قيمت حضور پیدا کردند و به خاطر فيلمنامه دلي آمدند و كار كردند. آقای عامريان به عنوان تهيهكننده بخش خصوصي که سالها در برزیل بود و دو سال است به ایران آمده است، در ساخت این فیلم كمك زيادي كرد.
پدرام كريمي هم بحث ربا را به عنوان يك خورده پي رنگ در «كارگر ساده نيازمنديم» معرفی کرد که که از ابتدا در فيلمنامه وجود داشته است. این نویسنده افزود: ايده اوليه به سالها قبل و خبر زورگيری در خیابان خردمند جنوبي برميگردد. ابتدا فیلمنامه را برای تله فيلم شدن نوشته بودم اما منوچهر هادي گفت حيف است و بهتر است یک فیلم سینمایی از آن بسازیم، در نتیجه سكانس به سكانس با هم در تدوین فیلمنامه جلو رفتيم. جالب است که ده مورد اصلاحيه هم به آن خورد.
يكتا ناصر نیز در این نشست گفت: پنج سال پيش براي حضور فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» در جشنواره برای جلسه پرسش و پاسخ به اینجا آمدم. آن زمان تا حدی استرس داشتم که برای خوردن یک لیوان آب هم دستم ميلرزيد و از خيرش گذشتم اما الان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردهام و راحتتر حرف ميزنم.
این بازیگر افزود: همه بازيها را در این فیلم دوست داشتم و هم بازی شدن با همه اساتيد وهمكاران دراین فیلم برایم لذتبخش بود. معتقدم منوچهر انتخابهاي خوبي دارد و نكات ظريفي را به بازیگرانش ميگويد كه به درد مي خورد. البته دورخوانيهای زيادی داشتيم و همه صبور بودند و عاشقانه نسبت به كار رفتار ميكردند. براي همين است که اکنون نتيجه فیلم دلچسب است.
سیروس همتي نیز گفت: اولين نكته خوبی که منوچهر هادي در فیلمهایش انجام میدهد، این است که دورخواني میگذارد. با راهنماييهای او و كار و متن خوب تمام تلاشم را زير نظر منوچهر انجام دادم.
در ادامه مهران احمدي بیان کرد: همه ماها درگير تهران و مصائب آن هستیم و می دانیم که تهران جاي همشهري بازي نيست و در آن اتفاقات عجيبي ميافتد. اولين ويژگي كه مرا برای بازی در این فیلم اقناع كرد، خود متن بود و همچنین نقش كه برايم متفاوت بود. تفاوتی که هميشه در نقشهایم بر آن تاكيد دارم. با حس داش مشتي منوچهر و حس پائين شهرياش عشق كردم و تا پايان كار ايستادم.
بهرام افشاری با اشاره به نحوهی آشناییاش با هادی و پیشنهاد برای بازی در این فیلم گفت: تئاتري داشتم به نام «جوجه تيغي» که در آن با منوچهر هادی آشنا شدیم. او به من میگفت که قدت خیلی بلند است و به درد سينما نميخوري، اما بعدها نظرش تغییر کرد.
وی ادامه داد: ابتدا نقشم در این فیلم كوتاه بود و قبول نکردم اما بعد ديدم جغرافياي خاصی دارد و تفاوتي دارد با تصويرم در فیلم «لانتوري» و مرا به ورطه تكرار نمیكشاند.
در بخش دیگری از این نشست هادي بر مهمترين اصول خود در کارگردانی یک فیلم، تاکید و بیان کرد: مهم ترین نکتهام درهدايت بازيگران اين است كه اگر فيلمنامه را هم خودم ننوشته باشم، از ابتدا به عنوان كارگردان در كنار نویسنده هستم. جاي درست دوربين نیز به من در کارگردانی كمك زيادي ميكند. من جز كارگرداناني هستم كه زياد مزاحم بازيگران در حین فیلمبرداری نميشوم و از قبل با هم به تفاهم ميرسيم.
این کارگردان ادامه داد: اساسا كارگرداني نيستم كه دكوپاژ از قبل كنم و اهل آن باشم. مخصوصا در فيلمهاي اجتماعي كه فيلم در صحنه به وجود ميآيد و شکل میگیرد. سكانس لحن كار را مشخص ميكند البته اگر جزئیات در فيلمنامه مشخص باشد. هيچ چيز را قطعي به بازيگر و فيلمبردار نميگويم چون طراوت خود را از دست ميدهد. اين تجربهاي است كه از سالها دستياري ام در کارگردانی به دست آوردهام.
در پایان این نشست هادي از روزبه رايگا به عنوان فيلمبردار این فیلم تشكر کرد و افزود: زحمت او در ساخت این فیلم ستودنی است چرا كه در لوكيشهايي فيلم را ساختيم كه او برایش زحمت زيادی كشيد. در این میان بخشی از كارگرداني فیلم هم در واقع بر عهده او بود.