فیلم ساعت 5 عصر مهران مدیری وارد هفته سوم اکران شده است و در این مدت بالای 7 میلیارد فروش داشته است و به نظر بتواند آمار فروش خوبی ثبت کند .
سینمانیوز بخش نقد فیلم : برای نقد ساعت 5 و یا حتی دیدنش نباید انتظار فضای همیشگی و سراسر طنزی که کارهای مهران مدیری در تلویزیون داشت رو متصور باشید .
مهران مدیری بعد از بالای 20 و اندی سال فعالیت در قاب تلویزیون و شبکه نمایش خانگی سرانجام تصمیم گرفت وارد عرصه سینما شود و اولین فیلم سینمایی اش رو بسازد و ساعت 5 عصر شد اولین تجربه سینمایی مدیری که واکنش های متعدد مردم و منتقدین رو داشته است .
مهران مدیری در اولین فیلمش سعی کرد همه قواعد رو بهم بریزد و بتواند مثل تلویزیون که با جرات می توان گفت عرصه طنز در تلویزیون ایران رو به دو قسمت قبل و بعد از حضور مهران مدیری تقسیم کرد در سینما هم برای خود چنین مسیری متصور باشد و این رو از مراسم رونمایی از اسم فیلم و کنفرانس خبری ساخت فیلمش که به صورت حرفه ای و با دعوت اصحاب رسانه و منتقدین همراه بود می شود حدس زد و بعد روند ساخت فیلم و اخباری که پیرامون بازیگران و تعداد هنروران بود و در نهایت مراسم اکران افتتاحیه باشکوه فیلمش که با حضور اکثریت هنرمندان و ورزشکاران و حتی سیاسیون همراه بود .
مهران مدیری نه فقط در ساخت فیلم بلکه در همه مراحل قبل و بعد از ساخت فیلم و اکران هایش نیز سعی کرد نسبت به روال مرسوم سینمای ایران متفاوت باشد . اما بیشترین تفاوت رو باید رد ساختار فیلم و فیلم نامه مدیری دانست که بهش می پردازیم .
ساعت 5 عصر فیلمی است که اگر اسم و تجربه مهران مدیری پشتش نبود واقعا ساختنش برای یک کارگردان فیلم اولی سخت بود و شاید نشدنی .
فیلم نامه ساعت 5 عصر که با اسم خود مدیری ثبت شده است فیلم نامه ای کامل است . یعنی طوری نبوده است که رد طول ساخت قرار بوده داستان عوض شود و روتوش تغییر داده شود و به نظر مدیری بر خلاف سریال هایش در این فیلم از ابتدا تا انتها طبق فیلنامه پیش رفته است .
مهران مدیری در ساعت 5 عصر به دل جامعه و مردم رفته است و تقابل بین مردم ، قشرهای مختلف جامعه و واکنش های مردم به وقایع اجتماعی رو نقد می کند . ساعت 5 عصر به قول علی اوجی اینه است از رفتار خود خود مردم .
در ساعت 5 عصر به جای خنده دائم ،برای دقایق زیاد با دیدن اتفاقاتی که در زندگی روزمره خودمون باهاش مواجه هستیم رفتار و اداب اجتماعی و فردیمون بعضا ناراحت می شویم و از دیدن خودمون و رفتار غلط خودمون بر پرده نقره ای و نقد رفتارمون لذت نبریم . هرچند در لحظاتی هم که مهران مدیری تصمیم می گیرد تماشاگر رو بخنداند استادانه این کار رو می کند و لحظات کمدی یا بهتر بگیم صرفا کمدی فیلم، بکر و بی نهایت خنده دار از اب درامده است تا جاییکه از خنده ریسه بروید مانند سکانس در کف غوطه ور شدن سیامک انصاری و …
بازی های بازیگران ساعت 5 عصر که در اصل می توان گفت بازی تک بازیگر فیلم یعنی سیامک انصاری به شدت با فیلنامه و شخصیت و سبک فیلم هماهنگ است و می توان کامل ترین تیپ شخصیتی که تا الان سیامک انصاری در اثار قبلی با مدیری داشته است رو در این فیلم ببینیم و از بازی او مثل همیشه لذت ببریم . آزاده صمدی که به صورت راه دور و از صدا و نهایتا تصویر موبایل در فیلم هست هم توانسته است تاثیر گذاری که باید داشته باشد رو بگذارد .
بازی گرفتن مدیری از هنروران و استفاده در سکانس ها بی نظیر است . به خصوص سکانس های مترو و بیمارستان که اوج توانایی مدیری رو می رساند .میزانسن ها و دکوپاژهای فیلم دقیق و حتی می توان گفت در بین فیلم های ایرانی کم نظیرند
در محموع مهران مدیری در اولین تجربه سینمایی اش به توانسته است حضوری موفق و فیلمی آبرومند با استاندارد های سینمایی و فنی داشته باشد و مشتاق و منتظر کار بعدی مدیری باشیم . شاید در ساعت 5 عصر هنوز نه ! اما مهران مدیری با این شروع می تواند نوید این رو دهد که با هر فیلمش شاهد اتفاقی و سبکی جدید در سینمای ایران باشیم .
مهم ترین ایرادی که بتوان به فیلم گرفت که اون هم از نگاه کلی به فیلم است شاید همین غافلگیری مخاطب توسط مدیری باشد . مخاطبی که برای دیدن فیلم صرفا کمدی و شاد امده باشد ولی خبری از این سبک فیلم نیست و شاید این در اولین تجربه برای مدیری مثل دو بله چاقو بوده است و ریسک کرده است . ریسکی که فعلا بیشتر از سوی منتقدین و رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است
شاید مخاطبانی که به دنبال دیدن اسم مدیری منتظر تماشای فیلمی سراسر خنده همانند کارهایی مثل پاورچین و برره از مهران مدیری باشند از دیدن ساعت 5 عصر تو ذوقشان خورده باشد اما اگر قبول کنند فیلم ساعت 5 عصر یک فیلم اجتماعی است تا کمدی یا کمدی اجتماعی در نهایت می توان گفت کمدی خاص اونوقت شاید بتوانند فیلم و فضای فیلم رو هضم کنند .
(بخش نقد فیلم سینما نیوز – امیر لقمان )