الیور استون کارگردان سرشناس امریکایی ، بعد از حضور در کاخ جشنواره جهانی فجر در اولین کارگاه تخصصی برای دارالفنون شرکت کرد
سینمانیوز:
کارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوییه» با تاکید بر اینکه در همه قسمت های دنیا روند ساخت آثار انتقادی چه از حیث گرفتن مجوزها و چه از حیث پیدا کردن سرمایه گذار کار بسیار سختی است، عنوان کرد: من برای شروع فیلمسازی ام مشکلات بزرگی داشتم. قبل از اینکه وارد هالیوود شوم سه فیلم کوتاه ساخته بودم که یکی از آنها چندان بد نبود اما وقتی وارد هالیوود شدم خیلی سخت توانستم اولین اثرم را بسازم که اصلاً چیز خوبی از آب درنیامد و شکست تجاری خورد.
استون فیلم سینمایی «سالوادور» را نقطه عطفی در زندگی کاری اش عنوان کرد و گفت: با اینکه این فیلم چندان موفق نبود ولی برای من اعتبار بزرگی آورد. پس از آن موفق شدم فیلم «پلاتون» را بسازم که موفقیت تجاری بسیار بزرگی بود.
کارگردان فیلم سینمایی «قاتلین بالفطره» در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره واکنش یک کارگردان در قبال درخواست حکومت برای ساخت فیلم سفارشی، تصریح کرد: وقتی در سیستمی هستید که به شما می گویند چه فیلمی بسازید باید آدم باهوشی باشید. سیستم می گوید من برای این فیلم ها هزینه می کنم و اگر می خواهید فیلمساز باشید ناگزیر هستید که فیلم بسازید، بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی کنید. متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیین کننده همه چیز است و دوران سختی را پشت سر می گذاریم. با این حال باید سعی کنید همیشه انسانیت تان را زنده نگه دارید.
کارگردان فیلم سینمایی موزیکال «درها» ساخت این اثر را که درباره زندگینامه جیم موریسون موزیسین آمریکایی است، بسیار لذت بخش توصیف کرد و گفت: به نظر من موریسون بیشتر شاعر بود تا خواننده و یک زندگی به شدت رمانتیک در ذهنش داشت. او البته زندگی ناسالمی داشت و در جوانی هم فوت شد برای همین موریسون را به عنوان الگو به هیچ کس توصیه نمی کنم. با این حال من فکر می کنم او فردی بود که می خواست از همه بندها رهایی پیدا کند.
استون در پاسخ به دانشجویی که نظر وی را درباره ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پرسیده بود، تصریح کرد: پوتین سیاستمدار بسیار بزرگی است و ۱۸ سال است که در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد. من برای ساخت مستند «گفتگو با آقای پوتین» بیش از ۳۰ ساعت با او مصاحبه کردم. پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سوالاتم را نمی پرسید و پس از مصاحبه هم درخواست هیچ ادیتی نکرد.
وی ادامه داد: روسیه منابع بسیار غنی دارد و یک کشور بزرگ هسته ای است. من فکر می کنم در آمریکا خیلی بد با موضوع روسیه برخورد می شود. رسانه های غربی همیشه نام پوتین را با صفت های خوارکننده به کار می برند. متاسفانه در بحث سیاست همه چیز را ایدئولوژی تعیین می کند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم. من سعی کردم در این مستند مثل فیلمسازان رفتار کنم نه مثل ژورنالیست ها.
وی در مورد پرسش یکی دیگر از دانشجویان که پرسیده بود کارگردان خوب دیکتاتور است یا دموکرات؟ عنوان کرد: من فکر می کنم کارگردان باید هم دیکتاتور و هم دموکرات باشد و شما باید قبل از اینکه سر صحنه بروید سعی کنید مسایل را بین عوامل حل کنید. کارگردانی یک محک هم است و من یاد گرفته ام حتی با سوال ها و رفتارهای احمقانه هم صبورانه رفتار کنم.
استون در جواب به سوال دانشجوی سوئدی با این مضمون که چگونه می توان فیلمنامه ای چند لایه نوشت، عنوان کرد: من سعی می کنم تا می توانم در فیلم هایم کشمکش ایجاد کنم مثلاً اگر سر میز شام هستید به همسرتان بگویید این چه چیز مسخره ایست که درست کردی! البته شاید شما نتوانید درک کنید چون در سوئد اصلا عصبانی نمی شوید. (با خنده)
کارگردان فیلم سینمایی «متولد چهارم ژوییه» در جواب یک دانشجوی چینی که نظرش را درباره کار کردن با فیلمسازان این کشور پرسیده بود، گفت: من چند بار سعی کرده ام آنجا فیلم بسازم ولی سانسور مانع شد.
وی ادامه داد: فیلم خوب همیشه راه خودش را پیدا می کند البته ممکن است بهای ساخت فیلم شجاعانه زندان باشد.
استون در مورد چگونگی انتخاب بازیگر در فیلم هایش تصریح کرد: باید کسانی را انتخاب کنید که بیننده از دیدن آنها لذت ببرد نه اینکه یک مرد و زن به دردنخور و کسل کننده بگذارید چون در زندگی روزمره داریم اینگونه افراد را می بینیم. من درک نمی کنم چگونه فیلم های ایرانی و هندی تا این حد خسته کننده می شوند و در آخر هم در بعضی جشنواره ها جایزه می برند!
وی در جواب دانشجوی ایرانی در مورد تحریف تاریخ در فیلم «اسکندر» گفت: من از نگاه خودم این فیلم را ساختم که با نگاه شما متفاوت است. کسی امروز وجود ندارد که در زمان تاریخی این فیلم زندگی کرده باشد تا به ما بگوید دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده یا ملکه ایران در زمان هخامنشی چه شکلی بوده است. البته موافقم که زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم چون بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر متاسفانه کمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه که می خواستند ادیت و ۲۶ دقیقه از فیلم را حذف کردند. پیشنهاد می کنم همه نسخه دی وی دی ۲۰۱۴ این فیلم را که به صورت دلخواه من ادیت شده است تماشا کنند.
این کارگردان در انتهای کارگاه با اشاره به وجود تلفن های هوشمند، دوران تجارت فیلم های هالیوود را تمام شده دانست و گفت: شاید خیلی از شما هنوز از من سوالات زیادی داشته باشید، من در حال نگارش دفتر خاطراتم هستم و در آنجا به خیلی از مسایل پاسخ داده ام.
در پایان این کارگاه مازیار میری دیپلم «دارالفنون» را به الیور استون اهدا کرد و دانشجویان به همراه رضا کیانیان و فاطمه معتمد آریا با این کارگردان عکس یادگاری گرفتند.
از حاشیه های جالب این کارگاه، پرسش یکی از دانشجویان از کشور ترکیه بود که استون بعد از پاسخ به وی ابراز امیدواری کرد روزی در مورد نسل کشی ارامنه فیلم بسازد. بلافاصله بعد از این صحبت دانشجویی از ارمنستان پرسش خود را مطرح کرد که باعث خنده کارگردان هالیوودی و حاضران شد.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.